PUISI TRADISIONAL TINGKATAN 4 (BPK)
PUISI TRADISIONAL
(Pantun
Empat Kerat (Budi))
Maksud:
Rangkap
1
Seseorang
yang berbudi, namanya pasti akan disebut-sebut.
Rangkap
2
Seseorang yang berbudi akan terus menjadi
sebutan walaupun telah meninggal dunia.
Rangkap
3
Walaupun
hanya sedikit budi yang ditaburkan akan tetap dikenang.
Rangkap
4
Perasaan
kasih sayang yang wujud dalam diri seseorang akan menyebabkan hubungan mereka berterusan
ke akhir hayat.
Tema
Kelebihan
mempunyai budi pekerti yang baik
Persoalan
1. Persoalan
budi yang sentiasa dikenang walaupun telah meninggal dunia.
2. Persoalan ketinggian nilai budi.
3. Persoalan
kasih sayang yang wujud sesama insan hasil daripada budi yang ditaburkan.
Bentuk
1. Terdiri
daripada empat rangkap.
2. Setiap
rangkap terdiri daripada empat baris
3. Jumlah
perkataan dalam setiap baris antara tiga hingga lima.
·
Anak itik
terenang-renang (tiga perkataan)
·
Jika tak kenang kepada
saya (lima perkataan)
4. Terdiri
daripada 9 hingga 11 suku kata.
·
Terang bulan
terang di paya
(9 suku kata)
·
Orang yang mati meninggalkan nama (11 suku kata)
5.
Rima akhir pantun ini
ialah abab
6. Bentuk
pantun ini terikat dengan puisi tradisional.
Gaya
Bahasa
1. Asonansi - Terang bulan
terang di paya -
pengulangan vokal a
2. Aliterasi – Orang yang mati meninggalkan
nama. –pengulangan konsonan g
3. Kata ganda - Anak ikan terenang-renang
4. Sinkope – Jika tak
kenang kepada saya
5. Repitasi - Terang
bulan terang di paya
Nilai
1.
Nilai
menghargai budi.
Budi
yang ditabur oleh seseorang akan dikenang walaupun orang itu telah tiada.
2.
Nilai
keikhlasan.
Keikhlasan
menghulurkan budi kepada insan lain.
Pengajaran
1.
Kita haruslah berbudi kepada orang lain agar disanjung oleh
masyarakat.
2.
Kita mestilah ikhlas
menabur budi agar kehidupan lebih sejahtera.
3.
Kita hendaklah
menghargai budi yang dicurahkan oleh orang lain agar hubungan berkekalan.
___________________________________________________________________________________________
Puisi Tradisional
Pantun Empat Kerat (Jenaka dan Sindiran)
Maksud:
Rangkap 1
Seseorang isteri dianggap tidak sempurna walaupun
memiliki kecantikan jika dia tidak tahu melakukan kerja-kerja dapur.
Rangkap 2
Jika seseorang yang tidak berilmu cuba menunjukkan kepandaian, sudah pasti dia
akan ditertawakan.
Rangkap 3
Seseorang pemimpin tidak akan dapat berbuat apa-apa
setelah kuasanya telah hilang
Rangkap 4
Perasaan bimbang apabila seseorang yang melakukan sesuatu di luar berkemampuan.
Rangkap 5
Perasaan hairan yang timbul apabila orang bawahan
berjaya mengambil alih kuasa daripada seseorang pemimpin yang
berpengaruh.
Tema
Sindiran terhadap masyarakat yang bersikap luar biasa.
Persoalan
1. Persoalan tanggungjawab
seorang isteri terhadap urusan rumah tangga.
2. Persoalan kepentingan
memiliki ilmu pengetahuan.
3. Persoalan pemimpin yang
kehilangan kuasa.
4. Persoalan kebimbangan
melihat sesuatu perkara yang luar biasa .
5. Persoalan musibah yang
berlaku akibat kelalaian.
Bentuk
1. Terdiri daripada lima
rangkap.
2. Setiap rangkap terdiri
daripada empat baris.
3. Jumlah perkataan dalam
setiap baris antara 3 hingga 5.
·
kupu-kupu terbang melintang (3 perkataan)
·
kalau tak pandai menumbuk sambal (5 perkataan)
4. Terdiri daripada 9
hingga 11 suku kata.
Apa
guna berkain batik (9 suku kata)
Apalah
guna beristeri cantik (11 suku kata)
5.
Rima akhir pantun ini ialah abab kecuali rangkap kedua, abac
6. Pantun ini adalah puisi
terikat.
Gaya Bahasa
1. Asonansi - Kalau
tidak memakai capal – pengulangan vokal a
2. Aliterasi - Melihat ikan memanjat
kayu – pengulangan konsonan m
3. Sinkope - Kalau tak
pandai menumbuk sambal
4. Personikasi - Ikan
kering lagi ketawa , Mendengar tupai
membaca kitab
5. Unsur alam - Haiwan – ikan, tupai, harimau, kambing, burung, kupu-kupu,
Tumbuhan – rotan,saga
Nilai
1. Nilai bertanggungjawab
Seseorang isteri bertanggungjawab menguruskan rumah
tangga dengan baik.
2. Nilai kegigihan
Seseorang yang gigih berusaha bagi mencapai matlamatnya.
3. Nilai rasional
Seseorang yang rasional dalam melakukan sesuatu perkara.
Pengajaran
1. Kita haruslah bertanggungjawab menguruskan rumah tangga
agar kehidupan lebih harmoni.
2. Kita mestilah gigih
meningkatkan kemahiran diri agar tidak dipandang rendah.
3. Kita haruslah berfikir
dan bertindak secara rasional agar tidak
mendatangkan masalah kepada orang lain.
_______________________________________________________________________________________
Puisi Tradisional
(Syair Definisi Orang Berakal)
Maksud
Rangkap
1
Manusia yang berakal dipandang mulia,malahan
golongan anbia dan aulia amat mementingkan ilmu. Seseorang yang mencontohi
golongan anbia dan aulia akan memperoleh kebahagian.
Rangkap
2
Golongan anbia dan aulia yang berilmu
pengetahuan menyebabkan mereka dipilih sebagai ketua dan menegakkan keadilan.
Sesiapa yang mentafsirkan golongan tersebut kejam maka dia bakal mendapat
balasan.
Rangkap
3
Orang yang berakal mempunyai pandangan yang
jauh. Dia akan bersahabat dengan orang yang baik sahaja, sebaliknya mengenepikan
orang yang jahat kerana takut terpengaruh dengan sikap negatif mereka.
Rangkap
4
Orang yang berakal juga patuh kepada perintah
Allah dan mengikut hukum syarak. Selain berserah kepada Allah, mereka juga
tidak tamak haloba kerana menyedari bahawa dunia ini tidak kekal.
Rangkap
5
Orang yang berakal disayangi oleh golongan
atasan, namun mereka tidak mengada-ngada, tidak sombong dan menganggap status
mereka sama sahaja dengan rakan taulan.
Rangkap
6
Jika pihak atasan memberikan perhatian yang
lebih kepadanya, mereka sentiasa berwaspada. Malahan mereka berusaha merapatkan
hubungan dengan rakan-rakan, merendah diri dan sedia berkhidmat.
Rangkap
7
Orang
yang berakal tidak bosan dalam mengejar ilmu pengetahuan dan sentiasa
membuat penelitian untuk mencari jawapan
agar tidak terpedaya.
Tema
Ciri-ciri
orang yang berakal.
Persoalan
1. Persoalan
ketinggian status orang yang berilmu (rangkap 1)
2. Persoalan
kebijaksanaan orang yang berakal menyelesaikan masalah (rangkap 2)
3. Persoalan
keinsafan seseorang akan kuasa Tuhan (rangkap 4)
4. Persoalan
kepatuhan kepada hukum syarak (rangkap 4)
5. Persoalan
keikhlasan dalam persahabatan (rangkap 6)
Bentuk
1. Terdiri
daripada tujuh rangkap.
2. Setiap
rangkap terdiri daripada empat baris.
3. Jumlah
perkataan dalam setiap baris antara 3 hingga 5.
·
Tiadalah ia
melanja-lanja (3 perkataan)
·
Sangatlah mengasihi
tuan dan sahabat (5 perkataan)
4. Terdiri
daripada sembilan hingga tiga belas suku kata.
·
Jika ia dikasihi
raja (9 suku kata)
·
Sangatlah mengasihi
orang yang jahat (11 suku kata)
5.
Rima akhir syair ini ialah
aaaa
6. Syair
ini adalah puisi terikat.
Gaya
Bahasa
1. Asonansi - Menjadi kepala
bela bermacam -
pengulangan vokal e
2. Aliterasi -
Menjauhkan tamak hendak tawakal - pengulangan konsonan k
3. Sinkope – Ibanya tahu dunia tak kekal
4.
Anafora - Tiadalah
ia melanja-lanja, Tiadalah
menyombong pada bekerja
5.
Penggunaan kata klasik - tersunjam, ibanya, melanja-lanja, tersemu
Nilai
1.
Nilai kebijaksanaan.
Orang
yang bijaksana akan dilantik sebagai pemimpin dan dipandang mulia.
2.
Nilai
kasih sayang
Seseorang
yang berakal sangat mengasihi ketua dan rakan-rakannya.
3.
Nilai
ketaatan.
Seseorang
yang berakal akan taat kepada hukum syarak.
4.
Nilai kerajinan.
Orang
yang berakal sentiasa menelaah untuk mendalami ilmu pengetahuan tanpa rasa
jemu.
Pengajaran
1.
Kita haruslah mencontohi ciri-ciri orang yang berakal
seperti para anbia dan aulia agar kehidupan akan lebih bahagia.
2.
Kita mestilah
menyayangi sahabat yang baik dan menjauhi orang-orang yang bersikap negatif
agar tidak terpengaruh.
3.
Kita haruslah merendah
diri walaupun berilmu dan disayangi ramai agar terhindar daripada sifat riak
dan takbur.
4.
Kita hendaklah patuh
pada hukum syarak agar terhindar daripada kemungkaran.
______________________________________________________________________________________________
Puisi
Tradisional
(Syair
Siti Sianah)
Maksud
Rangkap 1
Segelintir wanita berlebih-lebihan ketika
berdandan seperti mencukur bulu roma di muka dan membentuk kening. Mereka juga
berhias dan memakai pakaian yang selengkapnya.
Rangkap 2
Terdapat segelintir wanita yang ketawa
mengilai-ngilai. Malahan, di hadapan lelaki dia akan menunjuk-nunjukkan mukanya
supaya lelaki tersebut terpikat akan kecantikannya.
Rangkap 3
Ada sesetengah wanita yang suka bersolek dan
berhias. Mereka juga sanggup membuang masa di hadapan cermin bagi melihat wajah
mereka.
Rangkap 4
Terdapat segelintir wanita yang tidak begitu
cantik dan jelita. Malahan, hidungnya kembang dan tidak mancung seperti besar
mulut buaya. Namun, mereka tetap berhias.
Rangkap 5
Ada sesetengah wanita yang berperangai buruk.
Mereka membuat sanggul siput untuk menutup kekurangan rambut, malahan ada yang
sanggup memakai rambut palsu.
Rangkap 6
Ada juga yang melumuri bedak di kaki, tangan,
lengan dan jari sehinnga putih semata-mata untuk mengaburi mata orang yang
melihatnya akan kekurangan diri mereka.
Rangkap 7
Terdapat segelintir wanita yang suka dipuji.
Mereka memakai gelang sehingga ke pangkal lengan dengan tujuan untuk menarik
perhatian. Mereka juga suka berpeleseran dengan lelaki.
Rangkap 8
Ada juga wanita yang mendedahkan kaki dan
tangan dengan alasan untuk berubat. Sebenarnya, niat mereka untuk membuatkan lelaki terpikat kepadanya. Namun, tindakan
mereka diketahui Allah.
Rangkap 9
Kita hendaklah memohon perlindungan daripada
Allah agar kita akan terselamat daripada segala kemungkaran, malahan dijauhi
daripada berperangai seperti perempuan yang tidak berakhlak.
Rangkap 10
Sesetengah wanita suka berjudi sehingga
tergadai barang kemas akibat perangai buruknya selama ini.
Rangkap 11
Pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan
akan mengakibatkan berlakunya perlakuan yang tidak senonoh. Mereka juga
mengabaikan solat kerana hasutan syaitan.
Tema
Nasihat
kepada golongan wanita bagi memelihara maruah diri.
Persoalan
1. Persoalan
sikap wanita yang suka berhias hingga melanggar hukum syarak.
2. Persoalan
ketaaatan kepada Allah.
3. Persoalan
kesan buruk perjudian.
4. Persoalan
pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.
Bentuk
1. Terdiri
daripada sebelas rangkap.
2. Setiap
rangkap terdiri daripada empat baris.
3. Jumlah
perkataan dalam setiap baris antara 2 hingga 6 patah kata.
·
mudah-mudahan
dilepaskanlah (2 perkataan)
·
kaki dan tangan lengan
dan jari (6 perkataan)
4. Terdiri
daripada 9 hingga 14 suku kata.
·
Ianya elok tiada
tandingnya (9 suku kata)
·
Sesetengah perempuan
terlalu janggalnya (11 suku kata)
5.
Rima akhir syair ini
ialah aaaa
6. Syair
ini adalah puisi terikat.
Gaya
Bahasa
1. Asonansi - Pengulangan huruf vokal - Sesetengah
perempuan perangainya cela pengulangan vokal e
2. Aliterasi - Melihat laki-laki ditampakkan
muka pengulangan konsonan ki
3.
Kata ganda -
dibelek-belek, berjela-jela
4.
Simile - Seperti
taji berandam di keningnya , Seperti buaya
besar mulutnya
5.
Bahasa klasik - molek, cemara, intan serudi dan sempolah
6.
Peribahasa
- makan angkat
Nilai
1.
Nilai
kesopanan
Seseorang
wanita yang berada di khalayak ramai perlu bersopan santun seperti jangan
ketawa mengilai-ngilai.
2.
Nilai
kesederhanaan
Seseorang
wanita perlu bersederhana dalam penampilan diri.
3.
Nilai
ketaatan kepada agama.
Setiap
tindakan yang ingin dilakukan oleh seseorang harus berlandaskan agama.
4.
Nilai kesyukuran.
Bersyukurlah dengan
kurniaan Tuhan dan menerima kekurangan diri.
Pengajaran
1.
Seseorang wanita haruslah menjaga adab dan perilaku agar
dihormati oleh orang lain..
2.
Seseorang wanita perlu
bersederhana dalam penampilan diri, namun tidaklah secara berlebih-lebihan agar
tidak menimbulkan fitnah.
3.
Kita tidak harus
terlibat dengan sebarang aktiviti perjudian agar tidak berlakunya pembaziran.
4.
Seseorang wanita
haruslah menjaga batas pergaulan dengan golongan lelaki agar terpelihara
daripada maksiat
Puisi
Tradisional
(Gurindam
12 Fasal yang Keenam)
Maksud
Rangkap
1
Saranan
supaya memilih teman yang dapat membantu ketika susah dan senang.
Rangkap
2
Saranan
agar berguru dengan seseorang yang benar-benar berilmu dan dapat menyelesaikan
setiap kemusykilan.
Rangkap
3
Saranan
supaya memilih isteri yang patuh dan setia kepada suami.
Rangkap
4
Saranan
agar mencari teman yang memiliki semangat setiakawan
Tema
Nasihat
bagi memilih orang yang ingin kita dampingi.
Persoalan
1. Persoalan
kepentingan memilih sahabat yang boleh membahagiakan.
2. Persoalan
kebijaksanaan dalam memilih guru .
3. Persoalan
kepentingan mempunyai isteri yang setia
Bentuk
1. Terdiri
daripada empat rangkap.
2. Setiap
rangkap terdiri daripada dua baris.
3. Jumlah
perkataan dalam setiap baris antara empat
hingga lima.
·
Cahari olehmu akan
sahabat (4 perkataan)
·
Yang boleh tahukan
tiap seteru (5 perkataan)
4. Terdiri
daripada sembilan hingga sebelas suku kata.
·
Yang boleh dijadikan
ubat ( 9 suku kata)
·
Cahari olehmu akan isteri ( 11 suku kata)
5.
Rima akhir syair ini
ialah aa
6. Bentuk
gurindam ini terikat dengan puisi tradisional.
Gaya
Bahasa
1. Asonansi - Cahari
olehmu akan sahabat – pengulangan vokal a
2. Aliterasi - Yang boleh menyerahkan
diri - pengulangan konsonan n
3. Sinkope - Cahari olehmu akan sahabat (rangkap 1 baris 1)
4. Penggunaan kata
klasik : cahari
5. Penggunaan bahasa kiasan
- Yang boleh menyerahkan
diri (mahu menurut kata suami)
Nilai
1.
Nilai kebijaksanaan.
Kebijaksanaan
seseorang memilih sahabat, guru dan isteri akan memberi manfaat kepadanya.
2.
Nilai
ketaatan.
Seorang
isteri perlu taat dan setia kepada suami.
3.
Nilai
keikhlasan
Seseorang sahabat
perlu ikhlas dalam menjalinkan perhubungan.
Pengajaran
1.
Kita haruslah mencari sahabat yang dapat memahami dan bersama-sama
ketika susah dan senang.
2.
Kita mestilah berguru
dengan orang yang benar-benar bijaksana agar dapat membimbing kita.
3.
Seseorang suami haruslah bijak memilih isteri yang setia agar
perhubungan mereka berkekalan.
________________________________________________________________________________________________
Puisi
Tradisional
(Seloka
Emak Si Randang)
Maksud
Seloka ini mengisahkan Emak Si Randang yang
baik hati. Dia rela memasakkan makanan
untuk membantu orang dagang yang tidak dikenalinya. Emak Si Randang sanggup
berhabis-habisan bagi melayan tetamunya sehingga sanggup meruntuhkan rumah jika
tidak berkayu. Namun demikian, Emak Si Randang mengabaikan anaknya sendiri.
Setelah orang dagang itu pergi, Emak Si
Randang terpaksa menanggung hutang
kerana kehabisan beras sedangkan padi yang ditanamnya tidak menjadi.
Tema
Sikap
masyarakat yang terlalu mengagungkan orang luar berbanding ahli keluarga
sendiri.
Persoalan
1. Persoalan
rasional ketika melakukan sebarang tindakan
2. Persoalan
pembaziran yang perlu dielakkan .
3. Persoalan
tanggungjawab seorang ibu terhadap keluarga.
Bentuk
1. Terdiri
daripada satu rangkap.
2. Bilangan
baris dalam rangkap tersebut ialah 8 baris.
3. Jumlah
perkataan dalam setiap baris antara 3
hingga 4.
·
Dagang lalu ditanakkan
(3 perkataan)
·
Tiada kayu rumah
diruntuhkan (4 perkataan)
4. Terdiri
daripada 8 hingga 10 suku kata.
·
Dagang lalu ditanakkan
(8 suku kata)
·
Tiada kayu rumah
diruntuhkan (10 suku kata)
5.
Rima akhir seloka ini ialah abbbbcac
6.
Seloka ini berbentuk bebas.
Gaya
Bahasa
1. Asonansi - Anak pulang
kelaparan - a diulang 6 kali
2. Aliterasi - Anak dipangku diletakkan - k
diulang 4 kali
3. Sinkope - Beras habis padi tak jadi ( baris 8)
4. Anafora- Anak
pulang kelaparan , Anak di pangku
diletakkan
5.
Penggunaan peribahasa
- Kera di hutan disusui
6.
Hiperbola
- Tiada kayu rumah diruntuhkan
Nilai
1.
Nilai kebijaksanaan. - Seseorang
perlu bijaksana menggunakan akal fikiran
dalam melakukan sesuatu tindakan
2.
Nilai bertanggungjawab
- Seseorang
ibu perlu bertanggungjawab terhadap kebajikan anak-anak.
3.
Nilai berbudi - Kita
disarankan berbudi kepada semua orang tetapi mestilah berpada-pada..
Pengajaran
1.
Kita janganlah
melebih-lebihkan orang luar dan sebaliknya mengabaikan ahli keluarga sendiri
agar kehidupan lebih harmoni.
2.
Kita mestilah
menggunakan akal fikiran yang rasional dalam sebarang tindakan agar tidak
mendapatkan kesan yang buruk.
3.
Kita hendaklah
melayan tetamu dengan berpada-pada agar
tidak berlakunya pembaziran.
No comments:
Post a Comment