PUISI MODEN
(SAJAK) TIBGJATAN 4 (BPK)
Harga Remaja
(Rahman Shaari)
MAKSUD:
Rangkap 1
Pengajak menerangkan tentang kepentingan usia remaja yang tinggi
nilainya dalam meniti kehidupan.
Rangkap 2
Penyajak mencetuskan persoalan tentang pengisian kehidupan remaja
sama ada dipenuhi kelalaian atau digunakan untuk menuntut ilmu.
Rangkap 3
Usia remaja amat bernilai dan tidak boleh dibeli dengan
perjanjian. Remaja perlu teguh pendirian, berani menghadapi cabaran dan gigih
menuntut ilmu.
Rangkap 4
Remaja perlu mempunyai matlamat hidup untuk menjadi insan yang
berguna.
TEMA
Ketinggian nilai usia remaja berdasarkan pengisian usia muda.
Zaman remaja ialah zaman paling berharga dan para remaja mesti
mengisinya dengan sesuatu yang baik. Remaja juga mesti berani berpendirian dan
berilmu pengetahuan serta mempunyai hala tuju.
PERSOALAN
1.
Persoalan tentang kehidupan
remaja yang penuh dengan cabaran dan dugaan.
2.
Persoalan jati diri remaja.
3.
Persoalan keberanian remaja
dalam menempuh liku-liku kehidupan.Tanpa keberanian, remaja susah menghadapi
zaman remaja yang penuh masalah dan pengaruh.
4.
Persoalan hala tuju hidup
dalam diri remaja.
Zaman remaja dapat diisi dengan sebaik-baiknya dengan adanya hala
tuju dan matlamat hidup.
BENTUK
1.
Terdiri daripada empat
rangkap
2.
Bilangan barisnya tidak
sama. Rangkap pertama, kedua dan ketiga terdiri daripada enam baris, manakala
rangkap keempat terdiri daripada dua baris.
3.
Mengandungi antara satu
hingga empat patah kata sebaris.
4.
Rima akhirnya bebas abaccd,abcdcd, abcdce dan aa.
5.
Sajak ini berbentuk bebas.
NADA
Sinis
GAYA BAHASA
1.
Ayatnya pendek-pendek. Contoh:
pendirian (rangkap 3, baris 5)
2.
Diksinya mudah difahami. Contoh:
dengan apakah akan kaupenuhi (rangkap 2, baris 1)
3.
Aliterasi :pengulangan
konsonan m. Contoh : remaja amat mahal (rangkap 3,
baris 1)
4.
Pengulangan konsonan t. Contoh :
dengan ketentuan tuju (rangkap 4, baris 2)
5.
Asonansi :pengulangan vokal
a. Contoh :dengan apakah
akan kaupenuhi (rangkap 2,
baris 1)
Pengulangan vokal i. Contoh : di pinggir
perjalanan ini? (rangkap 1, baris 6)
6.
Anafora – pengulangan
perkataan pada awal baris
Contoh : bagai kehijauan daun, bagai kesegaran pohon (rangkap 1, baris 4-5)
7.
Metafora . Contoh : piala remajamu (rangkap 2, baris 2)
cuka kesangsian (rangkap 2, baris 3)
madu ajaran (rangkap 2,
baris 5)
8.
Simile . Contoh : bagai
kehijauan daun (rangkap 1, baris 4)
9.
Sinkope. Contoh : Penuhilah
remajamu, Dengan apakah akan kau
penuhi
NILAI
1. Nilai keberanian. Remaja perlu berani untuk menegakkan kebenaran.
2. Nilai kegigihan. Remaja mestilah berusaha untuk menuntut ilmu.
3. Nilai kebijaksanaan. Remaja perlu bijak menentukan hala tuju diri
dalam hidup mereka.
PENGAJARAN
1. Kita hendaklah mengisi masa remaja dengan perkara-perkara yang
bermanfaat.
2. Kita mestilah rajin berusaha dan menuntut ilmu demi masa depan
yang cerah.
3. Kita hendaklah berani menempuh dugaan hidup.Remaja mestilah
mempunyai keberanian kerana tanpa keberanian, remaja susah menghadapi zaman
remaja yang penuh masalah dan pengaruh.
4. Kita perlu mempunyai pendirian yang tetap dan yakin akan diri
sendiri.
_________________________________________________________________________________________________
Di Perpustakaan
(Shafie Abu Bakar)
MAKSUD
Rangkap 1
Penyajak menggambarkan suasana di dalam perpustakaan sangat
berbeza daripada tempat-tempat lain. Perpustakaan amat kaya dengan pelbagai
ilmu. Para pengunjungnya pula tekun menelaah.
Rangkap 2
Penyajak berasakan bahawa dirinya terlalu kerdil apabila berada di
rak buku yang mengandungi pelbagai jenis buku. Penyajak berasakan ilmu yang dimilikinya
terlalu sedikit jika dibandingkan dengan lautan ilmu yang terdapat di
perpustakaan dan dirinya tidak mugkin dapat menguasai semua ilmu yang ada di
dunia.
Rangkap 3
Penyajak berusaha mencari ilmu pengetahuan walaupun dia mengetahui
ilmu yang ada tidak akan habis diterokainya.
TEMA
Perpustakaan merupakan gedung ilmu yang menjadi kunjungan pencinta
ilmu.
PERSOALAN
1.
Persoalan pelbagai khazanah
ilmu yang terdapat di perpustakaan dan perlu dimanfaatkan.
2.
Persoalan tentang pencarian
ilmu pengetahuan yang terlalu luas bidangnya.
3.
Persoalan cinta akan ilmu
pengetahun.
BENTUK
1.
Terdiri daripada tiga
rangkap
2.
Bilangan barisnya tidak
sama. Rangkap pertama ada sepuluh baris, rangkap kedua ada lima belas baris dan
rangkap ketiga terdiri daripada enam baris.
3.
Mengandungi antara dua
hingga lima patah kata sebaris.
4.
Rima akhirnya bebas abccdddddd, abacdbbefegehcc,, abbaba.
5.
Sajak ini berbentuk bebas.
NADA
Sinis
GAYA BAHASA
1.
Pemilihan kata atau
diksinya indah. Contoh : Gua pendeta bersamadi.
2.
Aliterasi :pengulangan konsonan
n
Contoh : Ke kedinginan
yang menerpa (rangkap 1 baris 4)
Pengulangan
konsonan t
Contoh : satu pertukaran yang kontras
3.
Asonansi :pengulangan vokal
a
Contoh :Dahaga tak pernah langsai (rangkap 3, baris
6)
Pengulangan vokal i
Contoh : hanya sebiji
dari mutiara (rangkap 2, baris 12)
4.
Anafora – pengulangan
perkataan pada awal baris
Contoh : Di puncak sepi
Di sana sini (rangkap 1, baris 7-8)
5.
Metafora
Contoh : Di dada samudera (rangkap 3, baris 3)
Bahtera ilmu (rangkap 2, baris 7)
6.
Sinkope
Contoh : Melangkah ke ruangmu
Yang akan kucatat
7.
Personifikasi - Contoh : Ke kedinginan yang menerpa
8.
Imejan - Contoh : Gua
pendeta bersemadi. (rangkap 1, baris 6)
NILAI
1.
Nilai kerajinan, contohnya
rajin menuntut ilmu.
2.
Nilai ketekunan, contohnya
tekun dalam mempelajari ilmu pengetahuan.
3.
Nilai bertanggungjawab contohnya berminat untuk mendalami ilmu
pengetahuan.
PENGAJARAN
1. Kita hendaklah tekun semasa menuntut ilmu.
2. Kita hendaklah meneliti minat untuk mendalami sesuatu bidang ilmu.
3. Kita hendaklah memiliki kegigihan dalam usaha mngejar ilmu.
4. Kita hendaklah rajin mengunjungi perpustakaan.
Mengintai
Ruang Insaf
(Shukri
Abdullah)
MAKSUD
Rangkap 1
Penyajak berasakan bahawa semakin banyak dosa yang dilakukannya telah menjauhkan dirinya
dari rahmat Allah s.w.t.
Rangkap 2
Penyajak merupakan insan biasa yang seringkali melakukan kesilapan
dalam hidup sehinggakan sukar untuk dirinya mendapat cahaya kebenaran dari
Ilahi.
Rangkap 3
Penyajak tidak yakin sekiranya ruang keinsafan akan wujud dalam
dirinya.
Rangkap 4
Penyajak berharap agar pintu taubat masih terbuka dan dirinya
terhindar dari api neraka.
TEMA
Perasaan insaf seseorang atas kesilapan yang dilakukan dan
bertekad untuk bertaubat.
PERSOALAN
1.
Persoalan
fitrah manusia yang sering melakukan kesilapan dalam hidup..
2.
Persoalan
keinsafan yang wujud dalam diri manusia apabila menyedari kesilapan masa lalu.
3.
Persoalan
keinginan untuk kembali mendapat keampunan dan rahmat Allah.
4.
Persoalan
kesukaran mendapat rahmat Allah akibat berterusan melakukan dosa dalam hidup.
BENTUK
1.
Terdiri
daripada empat rangkap
2.
Bilangan
barisnya tidak sama. Rangkap pertama ada empat baris, rangkap kedua ada enam
baris, rangkap ketiga terdiri daripada lima baris manakala rangkap keempat
terdiri daripada tiga baris.
3.
Mengandungi
antara satu hingga enam patah kata sebaris.
4.
Rima
akhirnya bebas abab,abcdbe,aabcd dan abb.
5. Sajak ini berbentuk bebas.
NADA
Melankolik.
GAYA BAHASA
1.
Pemilihan kata atau
diksinya indah. Contoh : tubuhku tercalar duri pidana.
2. Aliterasi :pengulangan konsonan n. Contoh : Tanpa kembali ke
tunjang makna (rangkap
3 baris 2)
3. Pengulangan konsonan k. Contoh : kerap
kakiku tersadung selirat akar (rangkap 2, baris 2)
4.
Dialog. Contoh : “Apakah dalam sarat
khilaf masih terbuka ruang untuk dianugerahkan keinsafan?”
5. Asonansi :pengulangan vokal
i
Contoh : Sewaktu berlari
di padang hidup. (rangkap
2, baris 1)
6. Pengulangan vokal u
Contoh : masih terbuka ruang untuk (rangkap
3, baris 4)
7.
Metafora . Contoh : Sewaktu berlari di padang hidup (rangkap 2, baris 1)
8.
Hiperbola. Contoh : Tubuhku tercalar duri pidana (rangkap 2,
baris 3)
9.
Penggunaan bahasa asing. Contoh
: Rabb (bahasa arab)
10.
Sinkope. Contoh : Kerap kakiku tersadung selirat akar.
NILAI
1. Nilai keinsafan,
contohnya timbulnya perasaan insaf yang mendalam untuk bertaubat akibat
kesalahan masa lampaunya.
2. Nilai rasional,
contohnya penyajak mengakui segala kesilapan yang pernah dilakukannya.
3. Nilai kesedaran,
contohnya penyajak sedar dirinya telah melakukan banyak kesalahan.
PENGAJARAN
1. Kita hendaklah
insaf setelah melakukan kesalahan.
2. Kita hendaklah
mengakui kesilapan yang dilakukan.
3. Kita janganlah
selalu melakukan dosa.
4. Kita wajib
bertaubat sebelum terlambat.
________________________________________________________________________________________________
Mahsuri
(Zurinah Hassan)
MAKSUD
Rangkap 1
Sajak ini mengisahkan
tentang diri Mahsuri dan sumpahannya yang menjadi lagenda di Pulau Langkawi.
Mahsuri digambarkan sebagai lambing wanita yang setia tetapi telah difitnah
akibat hasad dengki dan dendamnya terhadap orang yang menzalimi dirinya.
Sumpahan dan darah suci Mahsuri yang mengalir berwarna putih ketika dia dibunuh
telah menjadi lagenda. Setelah tamatnya tempoh sumpahan Mahsuri tujuh
keturunan, kini langkawi telah membangun dengan pesat dan maju.
Rangkap 2
Penyajak menzahirkan pertikaian beberapa pendapat tentang
kewujudan Mahsuri kerana ada yang mengatakan kisah Mahsuri hanyalah khayalan
seorang seniman.Namun realitinya kisah Mahsuri itu benar dan keunikan Mahsuri
itu telah digarapkan dalam karya sastera dan akhirnya menjadikan lagenda itu
lebih mahsyur. Lagenda inilah yang menjadi batu loncatan kepada kemajuan
Langkawi. Hasil karya sastera telah memperkasa dan memartabatkan kesusasteraan
tanah air tercinta.
TEMA
Sejarah dan sastera yang begitu bernilai dan mampu menjana ekonomi
Negara.
PERSOALAN
1.
Persoalan fitnah dalam
kalangan masyarakat. Mahsuri dihukum bunuh kesan fitnah yang menimpa dirinya.
Disebabkan itu warna darahnya yang mengalir telah menjadi putih.
2.
Persoalan sumpah dan
dendam. Kezaliman yang berlaku ke atas dirinya telah menimbulkan dendam
sehingga terzahirnya sumpah Mahsuri tujuh keturunan.
3.
Persoalan sastera dan
sejarah. Sejarah menjadi bukti sahih yang digarapkan menjadi hasil sastera yang
bernilai.
4.
Persoalan mengharumkan nama
Negara di persada dunia. Lagenda Mahsuri telah memahsyurkan nama Langkawi
diserata dunia.
BENTUK
1. Terdiri daripada dua rangkap
2. Bilangan barisnya tidak sama. Rangkap pertama ada enam belas baris
manakala rangkap kedua ada sebelas baris.
3. Mengandungi antara satu hingga enam patah kata sebaris.
4. Rima akhirnya bebas iaitu abbaccdedfaaaaba dan abbaccdeeed.
5. Sajak ini berbentuk bebas.
NADA
Melankolik.
GAYA BAHASA
1.
Pemilihan kata atau
diksinya indah. Contoh : air matamu
dingin embun.
2.
Aliterasi :pengulangan
konsonan m. Contoh : rambutmu menjadi jalur hitam (rangkap 1 baris 5)
3.
Asonansi :pengulangan vokal
u. Contoh : menyambut tetamu pulau
4.
Metafora . Contoh : terapung di laut malam (rangkap 1, baris 6)
5.
Hiperbola. Contoh : melengkung tujuh tanjung (rangkap 1,
baris 10)
Putihlah pulau ini (rangkap 1, baris 11)
6.
Sinkope. Contoh : kerana tanpamu
7.
Personifikasi. Contoh : nyanyian ombak pagi (rangkap 1, baris 4)
NILAI
1.
Nilai menghargai. Sejarah
dan sastera perlu dihargai sebagai warisan negara yang bernilai tinggi.
2. Nilai
kesetiaan. Mahsuri digambarkan sebagai seorang isteri yang sangat setia kepada
suaminya.
3.
Nilai patriotisme. Perasaan
cinta akan sejarah dan sastera penting dalam pembinaan negara bangsa yang
berjaya.
4. Nilai kreativiti penulis.Penulis yang
kreatif mampu mengolah bahan sejarah menjadi hasil sastera yang indah.
PENGAJARAN
1.
Kita hendaklah menghargai
sejarah dan sastera kerana kedua-duanya mempunyai kebaikannya kepada
pembangunan negara.
2.
Janganlah kita suka
menfitnah seseorang tanpa usul periksa.
3.
Kita hendaklah berfikiran
kreatif dalam usaha merancang pembangunan negara.
_________________________________________________________________________________________________
Adat Sezaman
(Wan Nazihah Wan Abdullah)
MAKSUD
Rangkap 1
Peradaban zaman semakin berlalu dan meninggalkan kesan kepada
masyarakat. Adat tradisi nenek moyang mempunyai nilai murni yang tinggi dari
aspek keindahan budayanya. Budaya tradisi ini mulia dan sesuai untuk dijadikan
bahan kajian. Sikap gadis timur yang penuh kesopanan dan sang teruna yang
mempunyai pegangan agama yang sangat sepadan untuk digandingkan bersama di atas
pelamin. Namun kini perubahan zaman telah memberi kesan dalam kehidupan
masyarakat. Kini gadis yang bersopan santun amat sedikit dan lelaki yang kuat
pegangan agama dan nilai ketimuran mulai lenyap ditelan arus globalisasi.
Golongan tua kini berasa malu dengan sikap anak muda yang suka berkelakuan
tidak sopan di tempat awam tanpa segan silu. Sehinggakan ada sesetengahnya yang
melampaui batasan agama.
TEMA
Perubahan adat tradisi akibat arus modenisasi.
PERSOALAN
1.
Persoalan adat ketimuran
yang tinggi nilainya. Adat timur amat indah dan mulia dalam kehidupan
masyarakat terdahulu.
2.
Persoalan pergaulan bebas
dalam kalangan anak muda. Pada hari ini anak muda bergaul bebas tanpa rasa
malu.
3.
Persoalan perasaan kecewa
golongan tua terhadap generasi muda. Golongan tua berasa sangat kecewa dan
sedih apabila melihat budaya kuning yang menjadi ikutan dan sanjungan.
4.
Persoalan pegangan agama
yang kuat dapat mengelakkan unsur-unsur negatif. Gadis yang mempunyai pegangan
agama mampu mengelakkan diri daripada perbuatan yang negatif seperti pergaulan
bebas.
BENTUK
1.
Sajak ini terdiri dari 1
rangkap.
2.
Panjang pendek baris tidak
sama dengan jumlah perkataan yang tidak terkawal.
3.
Terdiri daripada 4 – 13
suku kata.
4.
Sajak berbentuk bebas.
NADA
Melankolik.
GAYA BAHASA
1.
Pemilihan kata atau
diksinya indah. Contoh : warak si teruna
jadi ikatan
2.
Aliterasi :pengulangan
konsonan l. Contoh : terlalu
mulia apabila diselidik (rangkap
1,baris 4)
3. Asonansi
:pengulangan vokal a. Contoh : sama
cantik sama padan
4. Metafora
. Contoh : si tua berduka lara (rangkap 1, baris 16)
5. Anafora.
Contoh : terlalu indah apabila
dipandang (rangkap 1, baris 3)
Terlalu mulia apabila diselidik (rangkap 1,
baris 4)
6. Inversi.
Contoh : adat sezaman ditinggal
jauh (rangkap 1, baris 4)
Adat
agama dipandang remeh (rangkap 1, baris 21)
NILAI
1.
Nilai ketinggian budi
bahasa. Pada masa dahulu anak gadis dan teruna mempunyai budi pekerti yang
tinggi..
2.
Nilai ketakwaan. Ketakwaan
pada ajaran agama mampu menghindarkan seseorang itu daripada melakukan
perbuatan yang melampaui batas agama.
3. Nilai jati diri. Gadis
yang mempunyai jati diri pasti akan menjunjung adat ketimuran.
PENGAJARAN
1.
Kita hendaklah mengikut
adat dan berpegang teguh kepada ajaran agama. Adat dan agama mampu menjadi
panduan untuk mengekang masyarakat daripada melakukan perkra yang melanggar
norma-norma hidup.
2.
Kita hendaklah mempunyai
nilai jati diri yang utuh. Sekiranya remaja mempunyai nilai jati diri yang
tinggi, mereka pasti akan menjunjung adat ketimuran.
3.
Kita hendaklah bijak memilih
pasangan. Seseorang yang rasional akan memilih pasangan yang berpegang teguh
kepada ajaran agama supaya terhindar daripada pergaulan bebas.
_________________________________________________________________________________________________
Tiba
Waktunya
(Ghazali
Lateh)
MAKSUD
Rangkap 1
Arus globalisasi telah berlaku dengan pantas meliputi pelbagai
bidang. Oleh itu, manusia perlu merebut peluang yang ada selari dengan
perubahan zaman.
Rangkap 2
Wanita tidak perlu memikirkan perkara-perkara yang bakal
menimbulkan kekeliruan untuk membuat pilihan kerana akan merugikan masa.
Perkara yang lebih penting ialah wanita perlu merebut peluang yang ada dalam
usaha memajukan diri dan keluarga.
Rangkap 3
Penyajak menyarankan agar wanita zaman siber berani meluahkan idea
ke tengah arena negara. Penglibatan wanita dalam pelbagai bidang mampu memacu
negara mencapai wawasan.
Rangkap 4
Mereka perlu keluar daripada kongkongan kedaifan dan meleraikan
semua yang mengelirukan. Mereka juga perlu berani, berkeyakinan tinggi, tabah
di samping menjaga budi pekerti serta hebat semua bidang.
Rangkap 5
Penyajak mengajak wanita supaya mengangkat martabat mereka dengan
kekuatan akal dan tenaga fizikal. Dengan berbekalkan keimanan dan kecekalan,
penyajak menyarankan wanita menggerakkan keupayaan maksimum.
Rangkap 6
Sekaranglah masanya untuk wanita berada di puncak pentas dunia.
TEMA
Usaha mengangkat martabat wanita.
PERSOALAN
1.
Persoalan persaingan
manusia dalam mengejar kemajuan pada zaman moden.
2.
Persoalan keyakinan diri dalam
usaha mendapat kesenangan dalam hidup.
3.
Persoalan peranan wanita
dalam masyarakat.
4.
Kepentingan wanita menjadi
seorang yang berani.
BENTUK
1.
Terdiri daripada enam
rangkap.
2.
Bilangan barisnya tidak
sama. Rangkap pertama mengandungi lima baris, rangkap kedua mengandungi tujuh
baris, rangkap ketiga mengandungi empat baris, rangkap keempat mengandungi enam
baris,rangkap kelima mengandungi lima baris dan rangkap terakhir mengandungi
dua baris.
3.
Jumlah patah kata antara
tiga hingga enam.
4.
Jumlah suku kata antara tujuh
hingga empat belas.
5.
Rima akhirnya bebas : aabcc, aaaaabb, abcc, aabbbb, aabbb dan
aa.
6.
Sajak ini berbentuk bebas.
NADA
Patriotik
GAYA BAHASA
1.
Pemilihan kata atau
diksinya indah. Contoh : dari putik dan pucuk berembun kemilau.
2.
Kata ganda. Contoh : tunas-tunas,
gerak geri, sisa-sisa.
3.
Aliterasi :pengulangan
konsonan n. Contoh :
merebut tunas-tunas harapan yang hijau
4.
Asonansi :pengulangan vokal
u. Contoh :dari putik dan pucuk
berembun kemilau
5.
Sinkope. Contoh
: kautanya
6.
Hiperbola.
Contoh : angin musim semakin deras dan ganas
7.
Metafora. Contoh : tunas-tunas
harapan
8.
Imejan / simbolik. Contoh : persada dunia ( puncak kejayaan)
9.
Inversi. Contoh : usah
kautanya persoalan dilemma
NILAI
1.
Nilai keberanian. Wanita
kini perlu berani mengemukakan idea dan melibatkan diri dalam pelbagai
bidanguntuk pembangunan negara.
2.
Nilai kecekalan. Kecekalan
penting untuk mencapai kejayaan dalam sesuatu bidang.
3.
Nilai keyakinan diri.
Wanita kini perlu memiliki keyakinan diri dalam menempuh arus perdana dalam
hidup.
4. Nilai berpandangan
jauh. Setiap individu perlu berpandangan jauh untuk mencapai matlamat hidup.
PENGAJARAN
1.
Wanita hendaklah berani
menghadapi cabaran dalam zaman moden ini demi kejayaan diri sendiri.
2.
Kita mestilah cekal dalam
meniti kehidupan demi kesejahteraan hidup.
3.
Wanita mestilah menjaga
iman dan adab sopan agar terpelihara daripada godaan dunia.
4.
Wanita hendaklah berusaha
mengangkat martabat mereka dengan berbekalkan kekuatan mental dan fizikal.
No comments:
Post a Comment