ANTOLOGI HARGA REMAJA
IBU DAN CEPER
Tema : Tentang alam sekitar yang mempunyai kaitan dengan ragam kehidupan masyarakat kampung.
Peristiwa
|
Nilai
|
Persoalan
|
Pengajaran
|
Perwatakan
|
1.Peristiwa aku yang mencintai dan menyayangiSungai
Ceper sama seperti aku mencintai dan menyayangi ibunya.
|
Kasih sayang.
|
a.Kasih sayangseorang anak kepada ibunya.
b.Menyayangi alam sekitar.
|
a.Kita hendaklahmenyayangi ibu yang banyak berjasa
kepda kita supaya hidup akan lebih diberkati.
b.Kita hendaklahmenyayangialam sekitar kerana alam sekitar
banyak memberi kebaikan kepada kita.
|
Aku seorang yang penyayang iaitu menyayangi ibunya
dan alam sekitar.
|
2.Peristiwa ibu yang sentiasarajin bekerja mengusahakan
sawah padi.
|
Kerajinan.
|
Kerajinansemasa melakukan kerja bagi menyara kehidupan.
|
Kita mestilahrajin melakukan kerja supaya kita
mendapat hasil yang banyak.
|
Ibu rajinberusaha untuk mendapatkan rezeki bagi
menyara keluarga.
|
3.Peristiwa ibu yang pergibergotong-royong dan
menziarahi jenazah bersama-sama keluarga.
|
Semangat bermasyarakat.
|
Semangat bermasyarakatdalam sesebuah kampung.
|
Kita hendaklah mengamalkannilai semangat
bermasyarakatdalam kehidupan seharian.
|
Ibu seorang yang mengamalkansikap semangatbermasyarakat
seperti bergotong-royong di tempat kenduri.
|
4.Ibu bersusah payah menimba air telaga yang dalam
ketika kemarau untuk kegunaan seharian.
|
Ketabahan.
|
Ketabahandalam menghadapi dugaan hidup seperti kemarau.
|
Kita hendaklahtabahmenghadapi kehidupan yang penuh dengan
dugaan dan masalah.
|
Ibu seorang yang tabahmenghadapi musim kemarau yang
berpanjangan.
|
MEMORI SEORANG TUA
Tema : Semangat patriotik. Cerpen ini memaparkan kehidupan Pak Itam
yang bercita-cita untuk berkongsi pengalaman hidup sebagai pejuang bangsa dan
negara, namun hasratnya tidak tercapai kerana sikap segelintir masyarakat yang
tidak menghargai jasa Pak Itam.
Peristiwa
|
Nilai
|
Persoalan
|
Pengajaran
|
Perwatakan
|
1.Peristiwa Pak Itam rajinmembaca akhbar dan majalah
serta memotong keratan yang penting baginya.
|
Kerajinan.
|
Sikap rajinmembaca untuk mendapatkan ilmu pengetahuan.
|
Kita hendaklahrajin membaca supaya kita menjadi orang
yang berilmu.
|
Pak Itam rajinmembaca akhbar dan majalah untuk
menambahkan pengetahuan.
|
2.Peristiwa Pak Itam menentang penjajah dan
sebahagian besar hidup Pak Itam dihabiskan di dalam penjara.
|
Semangat patriotisme / cinta akan negara.
|
Semangat patriotisme iaitu menentang pihak penjajah.
|
Kita hendaklah mempunyaisemangat patriotisme agar negara
kita tidak dijajah.
|
Pak Itam mempunyaisemangat patriotisme yang tinggi
dan bertindak menentang penjajah.
|
2.Pak Itam menatap majalah Mastika lama yang memuatkan
cerita bekas isterinya dan sehingga kini Pak Itam masih lagi
menyayangibekas isterinya.
|
Kasih sayang.
|
Kasih sayangseorang suami kepada isterinya.
|
Kita hendaklahmenyayangipasangan hidup kita dengan sepenuh
hati untuk mengekalkan kebahagiaan.
|
Pak Itam amatmenyayangiisterinya. Dia terus menyayangi
isterinya walaupun mereka telah lama berpisah.
|
3.Tuk Mat dan keluarganyabaik hatimembantu Pak Itam
dalam urusan seharian.
|
Baik hati.
|
Baik hatiterhadap orang lain terutama kepada orang tua.
|
Kita hendaklah mengamalkansikap baik hatikepada orang tua
kerana itu adalah amalan terpuji.
|
Tuk Mat seorang yang baik hatikerana telah membantu
Pak Itam dalam ursan seharian.
|
4 .Kehadiran Tuk Mat dan penduduk kampung ke rumah Pak Itam
bagibekerjasamamembuat persiapan untuk majlis sambutan hari lahir Pak Itam.
|
Bekerjasama.
|
Sikap bekerjasamayang masih wujud dalam masyarakat
kampung.
|
Kita hendaklah mengamalkansikap bekerjasamadalam kehidupan
seharian untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.
|
Tuk Mat sentiasa memberikankerjasama yang baik kepada
Pak Itam dalam menjayakan majlis sambutan hari lahirnya.
|
ISRAK
Tema : Persoalan jati diri watak utama yang kian terhakis.
Peristiwa
|
Nilai
|
Persoalan
|
Pengajaran
|
Perwatakan
|
1.Peristiwa Adam, Siti Hawa dan anak-anaknya pulang ke
kampung untuk menemui ibu Adam yang disayangi oleh mereka.
|
Kasih sayang.
|
Kasih sayanganak dengan ibu.
|
Kita hendaklah sentiasa bersikap penyayang dan
mengekalkan kebahagiaan keluarga kerana keluarga bahagia akan mewujudkan
keharmonian hidup.
|
Wah seorang nenek yangpenyayangterhadap Adam sekeluarga.
|
2.Wah selaku nenek menasihatiIsrak dan Mikraj agar
tidak bergaduh dan perlu berbaik-baik untuk kebahagiaan keluarga.
|
Nasihat-menasihati.
|
Nasihat-menasihati untuk kebahagiaan keluarga.
|
Kita hendaklahnasihat-menasihati antara ahli keluarga
untuk kebahagiaan keluarga.
|
Wah seorang nenek yang sukamemberi nasihatkepada
cucu-cucunya.
|
3.Wah dan Lebai Saleh berjaya mempertahankanrumah yang didiami Wah daripada dibeli oleh Majlis Daerah. |
Mempertahankan hak. |
Bersungguh-sungguh dalammempertahankan hak keluarga. |
Kita hendaklahbersungguh-sungguh dalam mempertahankan hak keluargaagar dapat diwarisi anak-anak. |
Wah seorang yangbersungguh-sungguh dalam mempertahankan hak agar rumah yang didiami tidak dijual kepada Majlis Daerah. |
PEMAIN CATUR
Tema : Perbalahan dan perpecahan ahli keluarga yang disebabkan oleh
sikap tidak mahu mengalah dalam permainan catur antara adik-beradik.
Peristiwa
|
Nilai
|
Persoalan
|
Pengajaran
|
Perwatakan
|
1.KesungguhanUj menggilap bakat kemahiran bermain catur Um supaya menjadi pakar catur dunia. |
Bertanggungjawab. |
Tanggungjawabmengembalikan kegemilangan keluarga demi masa depan keluarga yang cerah. |
Kita hendaklahbertanggungjawabmengembalikan kegemilangan keluarga. |
Uj seorang abang yangbertanggungjawabmenggilap bakat Um dalam permainan catur. |
2.Uj selaku peneraju keluargasentiasa memberi keutamaan dan keistimewaan kepada Um berbandingadik-beradik yang lain dalam segala hal. |
Tidak pilih kasih. |
Bersikap tidak pilih kasihdalam keluarga. |
Kita hendaklahbersikap tidak pilih kasih dalam memberi perhatian kepada adik-beradik untuk mengelakkan perselisihan faham. |
Uj mengamalkansikap pilih kasihkerana hanya memberi sepenuh perhatian kepada Um dalam banyak perkara berbanding adik-beradik yang lain. |
3.Uk membuat fitnah bahawa Um berusaha untuk mengalahkan Uj bagi mendapatkan rasa hormat dan sanjungan keluarga. |
Kebersihan jiwa. |
Fitnah yang wujud kerana perasaan hasad dengki. |
Janganlah kita membuat fitnahdisebabkan hasad dengki kerana ia boleh menjejaskan hubungan antara ahli keluarga. |
Uk sanggup membuat fitnahbahawa Um mahu mengatasi kehandalan Uj beermain catur kerana dirinya tidak diberi perhatian oleh Uj. |
4.Walaupun Um sedang berlatih bermain catur bersama abang sulungnya, Um sentiasabimbang akan penyakit darah tinggi yang dihidapi oleh ibu mereka. |
Prihatin. |
Prihatinterhadap penyakit ibu. |
Kita hendaklahsentiasa prihatinterhadap kesihatan ibu dan keluarga kerana itu adalah tanggungjawab kita. |
Um seorang yang prihatin dan sentiasa bimbangkan penyakit darah tinggi yang dihidapi oleh ibunya. |
MELISA
Tema : Cinta
antara dua budaya (Mellisa dan Hisyam).
Peristiwa
|
Nilai
|
Persoalan
|
Pengajaran
|
Perwatakan
|
1.Hisyam berlari pulang ke rumahnya untukbersembahyang maghrib di masjid yang terletak di hujung jalan tempat tinggalnya. |
Keagamaan iaitu patuh kepada ajaran agama. |
Kepatuhan kepada ajaran dan suruhan agama. |
Kita hendaklah sentiasamematuhi dan menunaikan segala suruhan agama kerana itu adalah pegangan hidup kita. |
Hisyam seorang yang patuh kepada ajaran agama yang menggalakkan umatnya sembahyang berjemaah di masjid. |
2.Mellisa yangamat bersimpatidengan wanita Cina yang mengalami kecacatan pada bahagian pipi dan kematian tunang yang disayanginya. |
Bersimpati dan belas kasihan. |
Simpati dan belas kasihan kepada orang lain yang mengalami musibah. |
Kita haruslahsentiasa bersimpati dan belas kasihankepada orang lain yang mengalami musibah atau kesusahan untuk menjamin keharmonian dalam kehidupan bermasyarakat. |
Mellisa seorang yang mudah bersimpati dan belas kasihanterhadap orang yang mengalami musibah. |
3.Wanita Cina yang tidak menyimpan perasaan kesal dan dendamterhadap Jamilah malah masih akrab seperti saudara sejati. |
Sedia memaafkan. |
Sedia memaafkan kesalahan orang lain. |
Kita hendaklah bersedia untuk memaafkan kesalahan orang lain yang melakukan kesalahan terhadap kita supaya semangat perpaduan dapat dipupuk. |
Wanita Cina yang tidak menaruh perasaan kesal dan enggan membalas dendam terhadap orang lain yang melakukan kesalahan terhadapnya. |
4.Hisyam cuba membantu Atan daripada diusik oleh budak nakal di kampungnya. |
Tolong-menolong. |
Tolong-menolong terhadap orang lain yang menghadapi masalah. |
Kita hendaklahbersedia membantu orang yang berada dalam kesusahan dan sememangnya mengharapkan pertolongan orang lain kerana itu adalah tanggungjawab kita. |
Hisyam seorang kanak-kanak yang suka menolong orang lain yang ditimpa kesusahan. |
5.Mellisa yang akhirnya telah menyertai angkatan tenterademi perasaan cinta akan negaranya. |
Semangat cinta akan negara. |
Semangat cinta akan negaradengan menyertai angkatan tentera bagi mempertahankan kemerdekaan tanah air. |
Kita mestilah mempunyai semangat cinta akan negara agar kuasa luar tidak boleh menceroboh dengan sewenang-wenangnya. |
Mellisa seorang yang mempunyai semangat cinta akan negara yang tinggi serta sanggup berkorban demi negara. |
BIARKAN SAMUDERA
Tema : Konflik
jiwa remaja (Amira/Mir) yang dikaitkan secara simbolik dengan gelora samudera
yang terancam.
Peristiwa
|
Nilai
|
Persoalan
|
Pengajaran
|
Perwatakan
|
1.Hakimah berjanji untuk menyelesaikankonflik jiwa yang dialami oleh Mir. |
Tolong-menolong. |
Tolong-menolong dalam kalangan masyarakatuntuk menyelesaikan masalah. |
Kita mestilah sentiasa mengamalkan sikap tolong-menolong untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh orang lain agar kita dapat hidup dalam suasana harmoni. |
Hakimah seorang yang suka menolong rakan karibnya yang sedang menghadapi masalah. |
2.Ibu HakimahmenasihatiHakimah supaya tidak membiarkan jiwa Mir kosong. Sebaliknya harus diisi dengan nur (cahaya). |
Nasihat-menasihati. |
Nasihat-menasihati dalam kalangan individu untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. |
Kita haruslah memberikan nasihat yang berguna untuk menyelesaikan sesuatu masalah yang dihadapi oleh orang lain agar hidup kita lebih bahagia. |
Ibu Hakimahseorang yang suka membantu dengn menasihatidan menyelesaikan masalah orang lain. |
.Ayah Mir akur akan suratantakdir yang menimpa dirinya. |
Reda akan kehendak Tuhan |
Percaya kepada kehendak dan suratan takdiryang ditetapkan Tuhan. |
Kita janganlah terlalu berserah kepada kehendak dan suratan takdir yang berlaku kepada diri kerana kita harus mengubah keadaan. |
Ayah Mir akur dengan suratan takdir yang menimpa diri dan keluarganya. |
4.Ibu Hakimah meminta Hakimah agar menasihati Mirsupaya sentiasa membaca al-Quran serta mengajar Mir mengenal Tuhan yang satusekiranya ingin memperoleh ketenangan dan kebahagiaan. |
Keagamaan. |
Berpegang teguh kepada ajaran agama. |
Kita haruslah kembali kepada ajaran agamauntuk memperoleh ketenangan dan kebahagiaan dalam kehidupan yang serba mencabar. |
Ibu Hakimah mementingkan ketaatan kepada Tuhan .Dia memberi telekung kepada Mir untuk mengajar Mir mengenal Tuhan. |
Drama
1. Gelangang Tok Wali
2. Forum Remaja 2020
3. Cempaka berdarah
Pencernaan
peristiwa-peristiwa penting kepada aspek-aspek drama.
GELANGGANG TOK WALI
Tema : Usaha seorang guru silat mempertahankan warisan budaya
bangsanya yang menjadi kebanggaan generasi lama pada suatu ketika dahulu.
Peristiwa
|
Nilai
|
Persoalan
|
Pengajaran
|
Perwatakan
|
1.Tuk Walimemenuhi undangan membuat persembahan
silat di majlis perkahwinan anak perempuan Haji Kodri walaupun dia belum
baik demam.
|
Menunaikan hajat seseorang.
|
Amalan menunaikan hajat seseorang.
|
Kita hendaklah berusaha menunaikan hajat
seseorang untuk membantu merealisasikan impiannya.
|
Tuk Wali sanggup menunaikan hajat Haji Kodri yang
memintanya bersilat walaupun dia tidak berapa sihat.
|
2.Tuk Wali meluahkan perasaan kecewa kepada Ripin tentang
beberapa pihak seperti Guan kedai singse yang bersikap tamak dan hanya
mengutamakan keuntungan.
|
Cinta alam sekitar.
|
Menghargai dan cinta akan alam sekitar.
|
Kita hendaklah menghargai dan cinta akan alam sekitar.
|
Tuk Wali amat menghargai dan cinta akanpelbagai
tumbuhan hutan.
|
3.Tuk Wali kelihatan hebat dan gagah kerana berbaju
Melayu lengkap bersamping dan bersongkokuntuk membuat persembahan silat.
|
Sayang akan budaya.
|
Bangga dan sayang akan budaya sendiri.
|
Kita hendaklah sayang akan budaya sendirikerana budaya
melambangkan bangsa.
|
Tuk Waliberbangga memakai baju Melayu lengkap bersamping
dan bersongkokuntuk ke majlis Haji Kodri.
|
4.Mak Umiberjanji akan menyampaikan saranan siak dan imam
supaya Tuk Wali berhenti membuat persembahan silat di majlis kahwin. Mak
Umi menyampaikan saranan itu setelah suaminya pulang.
|
Menunaikan janji.
|
Menunaikan janji yang telah dibuat.
|
Kita hendaklah menunaikan janji yang telah kita
buat supaya tidak menyusahkan pihak lain.
|
Mak Umimenunaikan janjinya dengan siak dan imamuntuk
menyampaikan saranan supaya Tuk Wali berhenti bersilat.
|
5.Tuk Wali menceritakan kepada isterinya bahawa sejak
merdeka dia ikhlas memberi sumbangan dalam persilatan kepada masyarakat
tanpa meminta upah.
|
Keikhlasan.
|
Memberi sumbangan bakti dengan penuh keikhlasan.
|
Kita hendaklah memberi sumbangan bakti dengan penuh
keikhlasan agar keharmonian hidup bermasyarakat dapat diwujudkan.
|
Tuk Wali ikhlas memberi khidmat bakti kepada masyarakat
kampung tanpa mengharapkan balasan.
|
FORUM REMAJA 2020
Tema : Peranan dan tanggungjawab remaja
menjelang tahun 2020. Dalam drama ini, golongan remaja diwakili oleh watak
Salmah, Chandran dan Chong.
Peristiwa
|
Nilai
|
Persoalan
|
Pengajaran
|
Perwatakan
|
1.Salmah, Chandran dan Chong bersungguh-sungguh berbincang
tentang suatu topik yang hangat.
|
Kesungguhan.
|
Kesungguhan dalam membuat sesuatu perkara.
|
Kita hendaklah bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu
perkara untuk mendapatkan hasil yang berkualiti.
|
Salmah, Chandran dan Chongbersungguh-sungguh dalam
perbincangan.
|
2.Makhluk Utopiamenasihati makhluk bumi agar
mengamalkan sikap bertanggungjawab.
|
Nasihat-menasihati.
|
Nasihat-menasihatidalam perlakuan demi kebaikan.
|
Kita haruslah nasihat-menasihat agar kita dapat hidup
dalam keadaan aman dan bahagia.
|
Makhluk Utopia telah menasihati Salmah, Chandran dan
Chong agar bertindak mengatasi masalah golongan remaja.
|
3.Makhluk Utopia memuji semangat patriotismeSalmah,
Chandran, dan Chong.
|
Semangat patriotisme.
|
Semangat patriotismedalam kalangan golongan remaja.
|
Kita mestilah mengamalkan semangat patriotismeagar negara
berada dalam keadaan aman dan maju.
|
Salmah, Chandran dan Chong memiliki semangat
patriotismekerana mempertahankan negara dalam menyangkal hujah tidak benar
daripada Makhluk Utopia.
|
4.Salmah mengatakan kepada Chong bahawa mereka harus beranimenerima
kritikan.
|
Berani menerima kritikan.
|
Berani menerima kritikandaripada orang lain.
|
Kita haruslah berani menerima kritikan tentang
percakapan dan perbuatan kita untuk kebaikan.
|
Salmah berani menerima kritikantentang percakapan dan
perbuatan yang telah dilakukan.
|
CEMPAKA BERDARAH
Tema : Kemanusiaan dan kasih sayang dalam keluarga.
Peristiwa
|
Nilai
|
Persoalan
|
Pengajaran
|
Perwatakan
|
1.Mak Jah dan Cempakamenunjukkan keresahan kerana Zaman yang
sepatutnya telah pulang bercuti masih belum tiba di rumah.
|
Kasih sayang.
|
Kasih sayang terhadap anakyang sedang menuntut ilmu di
rantau orang.
|
Kita hendaklah sentiasa menyayangi anak-anak agar
mereka berasa selalu dihargai.
|
Mak Jah seorang ibu yang penyayangkerana sering memikirkan
kesusahan yang mungkin dialami oleh Zaman.
|
2.Mak Jah telah meminta Cempaka masuk dan bersembunyi
di dalam bilikapabila Prof. Peter datang ke rumahnya.
|
Kebijaksanaan.
|
Kebijaksanaan untuk menyelesaikan masalah yang
dihadapi pada sesuatu masa.
|
Kita mestilah bijak membuat sesuatu keputusan agar
tidak mendatangkan pelbagai masalah yang lain.
|
Mak Jah bertindak bijakapabila meminta Cempaka masuk dan
bersembunyi di dalam bilik apabila Prof. Peter datang ke rumahnya.
|
3.Mak Jah yang akhirnyamempersilakan Prof. Peter masuk ke
rumahnyasetelah mengetahui Prof. Peter ialah pensyarah Zaman di universiti.
|
Hormat-menghormati.
|
Menghormati para tetamu yang datang.
|
Kita haruslah menghormati para tetamu yang datang ke rumahkerana
itu merupakan amalan orang berbudi bahasa.
|
Mak Jah menghormati tetamu iaitu Prof. Peter dengan
mempersilakan Prof. Peter masuk ke rumahnya setelah mengetahui Prof. Peter
ialah pensyarah anaknya di universiti.
|
4.Zaman yang amat marahkerana Prof. Peter menuduh ibunya
sebagai pencuri kerana baginya keturunannya belum pernah menjadi perompak
seperti orang Inggeris.
|
Mempertahankan maruah diri dan keluarga.
|
Mempertahankan maruah diri dan keluargadaripada dipandang
rendah oleh orang lain.
|
Kita hendaklah mempertahankan maruah diri dan
keluarga agar tidak dipandang rendah oleh orang lain.
|
Zaman berani mempertahankan maruah ibunyaapabila Prof.
Peter menuduh ibunya sebagai pencuri kerana baginya keturunannya belum pernah
menjadi perompak seperti orang Inggeris.
|
Prosa Klasik
1. Pelayaran yang penuh peristiwa
2.Merah Silu
3.Hikayat Indera Nata
4.Hikayat Khoja Maimun
Pencernaan
peristiwa-peristiwa penting kepada aspek-aspek prosa tradisional
PELAYARAN YANG PENUH PERISTIWA
Tema : Kebijaksanaan dan keberanian dalam menghadapi sesuatu peristiwa.
Peristiwa
|
Persoalan
|
Nilai
|
Pengajaran
|
Perwatakan
|
1.Peristiwa ASMM sudi membantu TPDSJ yang
keletihan sebagai jurumudi geliung.
|
Bantu-membantudalam menyelesaikan masalah yang dihadapi.
|
Bantu-membantudalam kehidupan seharian.
|
Kita mestilah bantu-membantudalam menyelesaikan masalah
atau membuat sesuatu perkara demi kebaikan bersama.
|
ASMM telahmembantuTPDSJ untuk mengemudikan geliung.
|
2.Peristiwa ASMM Berjaya menghadapi semua
ujian yang dibuat oleh TPDSJ dengan menggunakan kepandaian dan
kebijaksanaannya.
|
Kebijaksanaan dalam menghadapi ujian.
|
Kebijaksanaan.
|
Kita mestilah sentiasa mengamalkan sikap bijaksana dalam
menghadapi sesuatu ujian atau masalah agar masalah itu dapat diselesaikan
dengan baik.
|
ASMMbijaksana dalam menghadapi ujian yang dibuat oleh
TPDSJ kepadanya.
|
3.PeristiwakeberanianASMM berhadapan dengan lanun sehingga
berjaya menyelamatkan geliung dan isi kapal.
|
Keberaniandalam menghadapi musuh.
|
Keberanian.
|
Kita hendaklah mempunyaikeberaniandalam menghadapi musuh
atau ancaman agar tidak ditindas oleh orang lain.
|
ASMM berani berhadapan dengan lanununtuk menyelamatkan
geliung daripada dirampas oleh lanun.
|
4.Peristiwa TPDSJmenceritakan kejadian sebenaryang dialami
oleh geliung dan jurumudi berasa malu kerana sikapnya yang suka berbohong.
|
Berani bercakap benar tentang sesuatu perkara yang
berlaku.
|
Berani bercakap benar.
|
Kita haruslah berani bercakap benartentang sesuatu perkara
yang telah berlaku untuk kebaikan semua pihak.
|
TPDSJ berani bercakap benartentang kejadian yang
berlaku dalam geliung semasa dalam pelayaran.
|
MERAH SILU
Tema : Ketabahan
dan kebijaksanaan menghadapi pelbagai peristiwa dalam kehidupan
.
Peristiwa
|
Nilai
|
Persoalan
|
Pengajaran
|
Perwatakan
|
1.Peristiwa Merah Gajahmencabut rambut berwarna keemasan di
tengah kepala Puteri Betong walaupun Puteri Betong melarangsehingga
menyebabkan Puteri Betong hilang.
|
Mematuhi larangan.
|
Mematuhi laranganterhadap sesuatu perkara.
|
Kita hendaklah mematuhi sesuatu larangansupaya tidak
ditimpa masalah.
|
Merah Gajahtidak mematuhi larangan supaya tidak
mencabut rambut keemasan isterinya, sehingga isterinya hilang.
|
2.Peristiwa Merah Silu tidak berputus asamemasang bubu
di dalam sungai untuk menangkap ikan tetapi bubu tersebut dipenuhi dengan
cacing gelang-gelang.
|
Tidak berputus asa.
|
Tidak berputus asa dalam melakukan sesuatu pekerjaan
yang baik.
|
Kita mestilah sentiasa mengamalkan sikap tidak berputus asa
dalam melakukan sesuatu perkara yang memberikan kebaikan kepada kita.
|
Merah Silu tidak berputus asamenangkap ikan
menggunakan bubu.
|
3.Peristiwa Merah HasummenasihatiMerah Silu supaya
menghentikan perbuatan menangkap kerbau jalang yang menyusahkan orang
kampung.
|
Nasihat-menasihati.
|
Nasihat-menasihati tentang sesuatu perkara.
|
Kita hendaklah nasihat-menasihatitentang sesuatu perkara
untuk kebaikan bersama.
|
Merah HasummenasihatiMerah Silu agar menghentikan
perbuatan menangkap kerbau jalang yang menyusahkan orang kampung.
|
HIKAYAT
INDERA NATA
Tema : Kebijaksanaan
seorang raja menyelesaikan masalah yang dihadapi.
Peristiwa
|
Nilai
|
Persoalan
|
Pengajaran
|
Perwatakan
|
1.Peristiwa Indera Jenaka pulang ke negeri Rom dan disambut
gembira oleh bondanyadengan memeluk serta menciumnya.
|
Kasih sayang.
|
Kasih sayangseorang ibu terhadap anaknya.
|
Kita hendaklah menyayangi ibukerana ibu banyak berjasa
kepada kita.
|
Indera Jenakamenyayangi ibunya yang banyak berjasa
kepadanya.
|
2.Peristiwa Indera Nata pergi mencari gajah bergadingkan
emas yang disuruh oleh Raja Rom.
|
Menurut perintah.
|
Menurut perintah raja.
|
Kita mestilah sentiasa mengamalkan sikap menurut perintah pihak
yang lebih tinggi pangkatnya daripada kita kerana mereka lebih mengetahui apa
yang baik untuk kita.
|
Indera Natamenurut perintah Raja Rom yang menyuruhnya
menangkap gajah bergadingkan emas.
|
3.Peristiwa Indera Natabersetuju untuk menolong Tuan
Puteri Cendera Kesuma dan puteri yang lain.
|
Baik hati.
|
Baik hati untuk membantu orang lain menyelesaikan
masalah yang dihadapi.
|
Kita hendaklah mengamalkan sikap baik hatidalam
menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh orang lain untuk kebaikan semua
pihak.
|
Indera Natabaik hati kerana bersetuju menolong Tuan
Puteri Cendera Kesuma.
|
4. Peristiwa Puteri Cendera Kesumamencari
jalansupaya raksasa bersetuju untuk mencari gajah bergadingkan emas.
|
Kebijaksanaan.
|
Kebijaksanaanmenyelesaikan masalah yang dihadapi.
|
Kita haruslah bijaksana dalam mencari jalan bagi
mengatasi masalah yang dihadapi untuk mencapai kejayaan.
|
Puteri Cendera Kesumabersikap bijaksanaapabila mencari
jalan untuk mengatasi masalah yang dihadapi.
|
5.Peristiwa Indera Natasaling membantudengan tujuh orang
puteri untuk melarikan diri dari mahligai raksasa.
|
Kerjasama.
|
Kerjasamadalam melakukan sesuatu pekerjaan.
|
Kita haruslah bekerjasamauntuk menyelesaikan masalah yang
dihadapi.
|
Indera Nata dan tujuh orang puteri telah bekerjasamauntuk
melarikan diri dari mahliai raksasa.
|
HIKAYAT KHOJA MAIMUN
Tema : Kepentingan menjaga maruah
diri dalam kalangan isteri.
Peristiwa
|
Nilai
|
Persoalan
|
Pengajaran
|
Perwatakan
|
1.Peristiwa saudagar Istanbul mendapatkan semula isteri yang
dihalaunya dan meminta maaf lalu dibawa pulang.
|
Kemaafan.
|
Memaafkan kesilapan orang lain.
|
Kita mestilahsedia memaafkankesilapan orang lain untuk
kebaikan semua.
|
Saudagar Istanbul telah memaafkankesilapan isterinya
yang lalu.
|
2.Peristiwa isteri saudagar ingin membuktikan dirinya
seorangyang setiakepada suami.
|
Kesetiaan.
|
Kesetiaan isterikepada suaminya.
|
Kita hendaklah setia dalam menjalinkan hubungan suami
isteri untuk mengukuhkan keharmonian.
|
Isteri saudagarsetia kepada suaminya walaupun tinggal
berjauhan.
|
3.Peristiwa isteri saudagar yangbijaksana untuk
menghindarkan fitnah tentang perhubungannya dengan raja semasa ketiadaan
suami.
|
Kebijaksanaan.
|
Kebijaksanaanmenghindarkan fitnah.
|
Kita haruslah bijaksanamenghindarkan fitnah dalam
pergaulan seharian untuk kesejahteraan hidup.
|
Isteri saudagarbijaksanamenghindarkan fitnah tentang
perhubungannya dengan raja semasa ketiadaan suaminya.
|
4.Peristiwa burung Bayankerap memberi nasihat melalui
iktibar hikayat yang disampaikan supaya mengelakkan Bibi Zainab berlaku
curang kepada suaminya.
|
Nasihat-menasihati.
|
Nasihat-menasihatitentang sesuatu perkara.
|
Kita haruslah nasihat-menasihatitentang sesuatu perkara
untuk kebaikan bersama.
|
Burung Bayankerap memberi nasihat kepada Bibi Zainab
supaya tidak berlaku curang kepada suaminya melalui cerita berunsur nasihat.
|
No comments:
Post a Comment