02 June 2012

Teks Pidato : Bahasa Melayu Citra Bangsa Malaysia




Teks Pidato : Bahasa Melayu Citra Bangsa Malaysia


Bahasa Melayu indah nan santun,
     Mekar-megah di pentas dunia,
Jari sepuluh kemas kususun,
     Mohon bicara nan menyusun kata.


Bismillahirrahmanirrahim.


Assalamualaikum wa rahmatullahi wa barakatuh,  salam sejahtera dan salam 1Malaysia.


Salam aprisiasi saudara pengatur majlis,
Barisan panel penghakiman penuh berkarisma,
Guru-guru seterusnya rakan-rakan yang sentiasa celik akal minda  dan penerus  wadah tonggak negara.


Sidang hadirin yang dihormati,


Tajuk pidato saya Bahasa Melayu Citra Bangsa Malaysia.   Bahasa sangat luas pengertiannya, bahasa tidak hanya merujuk sebagai satu sistem linguistik  semata-mata, tetapi bahasa juga  citra  budaya bangsa Malaysia dan fungsi bahasa  itu sendiri sebagai alat perhubungan sosial dalam masyarakat.  Menurut Pendeta Bahasa  Zaaba  , bahasa merupakan citra masyarakat, budaya, akal budi, jiwa atau roh sesuatu bangsa.  Keintelektualan dan tamadun bangsa membuktikan peranan terbesar bahasa sesuatu bangsa. Melalui bahasa orang dapat mengenal sesuatu bangsa  atau petunjuk kepada sesuatu kebudayaan.  Sebagai warga Malaysia, kita seharusnya menghayati dan menghargai bahasa kebangsaan sebagai jiwa bangsa kita dan citra jati diri kita. Sesungguhnya jiwa sesuatu bangsa itu dapat dilihat pada bahasanya .  Pada bahasa itulah tergambar etos atau semangat kita sebagai satu bangsa dalam satu lingkungan tanah air yang dipunyai secara bersama.


Bicara saya yang pertama,
Bahasa Melayu Citra Bangsa 1 Malaysia


Bahasa Melayu merupakan wasilah  terpenting  dalam  menyatukan bangsa Malaysia. Sesungguhnya, apa yang termaktub dalam Perkara 152 yang menyediakan peruntukkan-peruntukkan yang berkaitan dengan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan .Bahasa Melayu diangkat sebagai bahasa rasmi-kebangsaan dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka, bahasa Melayu bukan lagi menjadi milik tunggal pribumi Melayu. Malah, bahasa Melayu menjadi milik bersama seluruh warganegara Persekutuan Tanah Melayu. Justeru niat murni mendaulatkan bahasa Melayu dapat  menyatupadukan kaum-kaum, yang terdiri dari kaum Melayu, Cina, India, dan lain-lain di bawah satu bahasa.  Cuba kita bayangkan, bagaimana selepas hampir 55  tahun merdeka, jika kaum Melayu hanya dengan bahasa Melayunya, dan kaum Cina dengan bahasa Mandarin,Tionghua, ataupun Hokkien nya, dan kaum India pula dengan bahasa Tamil nya sahaja, maka bagaimanakah kewujudan bangsa Malaysia dapat direalisasikan?  Justeru, jika seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira perbezaan asal-usul mendaulatkan bahasa  Melayu sebagai bahasa kebangsaan, maka akan terzahirlah citra dan keperibadian kita sebagai satu bangsa, iaitu bangsa  1 Malaysia. Sebaliknya, jika kitamendaulatkan bahasa-bahasa asing, akan terpancarlah `jati diri asing'. Lantas, akan terencatlah pembentukan jati diri  kita sebagai bangsa 1 Malaysia.  Ayuh , marilah k ita berbahasa Melayu   sebagai  bahasa kebangsaan - 1 bahasa,  1 bangsa, 1 nusa  dalam  merealisasikan wawasan 2020.


Hadirin hadirat sekalian,
Bicara  saya yang kedua,
Bahasa Melayu Memajukan Bangsa Malaysia,


Bahasa Melayu menjadi pemancu   ke arah kemajuan bangsa. Sesungguhnya untuk mewujudkan satu bangsa itu bukanlah mudah. Suka saya tegaskan di sini, bahawa dalam konteks  pembinaan bangsa Malaysia dan pemajuan negara menurut acuan kemalaysiaan sendiri, pendaulatan hanyalah kepada bahasa kebangsaan, bukannya bahasa-bahasa asing.  Walaupun kita mempelajari bahasa asing sebagai bahasa  global, namun kita tidak seharusnyamembiarkan jiwa dan pemikiran kita dikuasai oleh bahasa asing.  Cuba kita teladani , Kejayaan pembentukan negara-bangsa Jepun, Korea,  negara-bangsa di benua Eropah dan Amerika Syarikat. Mereka terbukti telah berupaya memodenkan negara sekali gus membina bangsa dengan mendaulatkan bahasa kebangsaan negara-bangsa masing-masing . Nah , sewajarnya kita menjadikan bahasa Melayu  sebagai bahasa ilmu, teknologi dan peradaban moden.  Justeru, akan tercapailah gagasan pemajuan negara dan pembinaan bangsa Malaysia, jika kita sebagai rakyat Malaysia tidak mendaulatkan bahasa kebangsaan kita sendiri, siapa lagi?
Inilah prinsip umbi yang seharusnyakita junjung, jika kita benar-benar serius untuk mewujudkan bangsa Malaysia, bak kata pepatah di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.


Seterusnya, izinkan saya meneruskan  bicara saya yang ketiga
Bahasa Melayu Memartabatkan Bangsa Malaysia


Bahasa Melayu memartabatkan bangsa Maysia . Bahasa adalah penanda identiti atau jati diri sesuatu bangsa.Tetapi malangnya,dewasa kini kita dapat lihat bangsa kita sendiri telah memusnahkan kesantunan bahasa Melayu itu dengan pelbagai aspek yang tidak bermoral. Kesannya, bagaimana untuk kita memartabatkan bangsa kita? Bagaimana untuk dunia memandang tinggi bangsa kita? jika kita sendiri tidak tahu menghargai keunikan dan keindahannya. Pembudayaan bahasa Melayu harus nyata .Di plaza tol lebuh raya kini terdapat bahasa tanda yang berbunyi, “Lorong Touch ‘n Go”. Bahasa apa ini? Inilah dia bahasa rojak rasmi. Inilah yang dikatakan pandai meniru tetapi tidak menuras. Inilah juga kerja yang memalukan bangsa. Kenapa tidak dipakai saja istilah “Lorong pacu segera” Sudahkah kita betul-betul menggeledah kamus bahasa ibunda sebelum sewenang-wenang menggunakan “touch ‘n go” Jika tiada azam perjuangan yang kental untuk menggunakan bahasa sendiri lantaran istilahnya cukup dalam bahasa sendiri, kita juga nanti akan dipanggil bangsa touch ‘n go. Tepuk dada, tanya selera.
Sudah sampai masanya semua pengiklanan dalam negara menggunakan bahasa Melayu dengan betul daripada aspek hukum nahu bahasa Melayu.  Penggunaan  bahasa Melayu yang diselangi perkataan dan nilai bahasa asing secara melulu tidak akan membawa kita ke mana-mana. Yang penting ialah kita mesti terus memupuk rumpun yang ada dan memperkayakannya dengan bimbingan, hala tuju dan apresiasi bahasa Melayu yang berterusan. Bahasa Melayu yang baik akan memartabatkan bangsa Malaysia.


Kesimpulannya, bahasa yang kita martabatkan itulah yang akan membentuk jiwa kita sebagai  satu bangsa.Sekiranya bahasa yang kita martabatkan adalah bahasa kebangsaan, maka yang akan terpancar daripada bangsa kita ialah jiwa kebangsaannya. Jika kita sentiasa memandang tinggi kepada bahasa kebangsaan kita, bersinarlah jiwa kebangsaan kita, dan berjayalah pembentukan jati diri kita sebagai bangsa yang bermaruah. Bahasa itu citra sesuatu bangsa.


Akhir kata;


Yang kurik itu kendi,
Yang merah itu saga,
Yang baik itu budi,
Yang indah itu bahasa


Sekian, wabillahitaufik walhidayah, wassalammualaikum warah matullahiwabarakatu.

19 comments:

  1. salam. tahniah dan terima kasih kerana memudahkan. Mohon izin untuk menggunakan bahan tuan untuk pelajar2 saya.

    ReplyDelete
  2. salam. tahniah dan terima kasih kerana memudahkan. Mohon izin untuk menggunakan bahan tuan untuk pelajar2 saya.

    ReplyDelete
  3. salam..tahniah..mohon izin menggunakan bahan tuan sebagai rujukan..terima kasih

    ReplyDelete
  4. Asslamualaikum cikgu Ghafar, saya memohon untuk menjadikan teks cikgu sebagai rujukan. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  5. salam.. mohon guna teks cikgu untuk pembelajaran. terima kasih

    ReplyDelete
  6. Salam,mohon kebenaran untuk menggunakan teks di atas sebagai rujukan.Terima kasih :D

    ReplyDelete
  7. Salam .cikgu mohon share untuk rujukan saya

    ReplyDelete
  8. salam.minta kebenaraan untuk menggunakan idea cikgu

    ReplyDelete
  9. salam. mohon copy paste untuk rujukan .tq :)

    ReplyDelete
  10. Mohon kebenaran untuk menggunakan teks pidato cikgu ini.. Mohon halalkan ilmu yang saya ambil ini.. Semoga Allah memberkati cikgu dunia akhirat.. Terima kasih.

    ReplyDelete
  11. Mohon kebenaran untuk copy teks pidato Cikgu...Mohon halalkan juga ilmu Cikgu ini. Terima kasih...Semoga Cikgu sentiasa Sukses dan diberkati Allah...Amin...

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Mohon cikgu memberikan kebenaran utk menggunakan karya cikgu n halalkan Ilmu yg cikgu berikan ini. Terima kasih

    ReplyDelete
  14. Mohon untuk menggunakan teks cikgu untuk pengucapan awam saya. Terima kasih tidak terhingga saya ucapkan

    ReplyDelete
  15. mohon kebenaran untuk copy teks pidato Cikgu...Mohon halalkan juga ilmu Cikgu ini. Terima kasih...Semoga Cikgu sentiasa Sukses dan diberkati Allah...Amin...

    ReplyDelete
  16. Salam cikgu, mohon kebenaran untuk menggunakan teks cikgu sebagai rujukan. Terima kasih :)

    ReplyDelete
  17. salam cikgu, mohon izin mohon kebenaran untuk copy teks pidato Cikgu...Mohon halalkan juga ilmu Cikgu ini. Terima kasih...Semoga Cikgu sentiasa Sukses dan diberkati Allah...Amin...

    ReplyDelete
  18. Mohon untuk menggunakan teks ini , cikgu

    ReplyDelete