02 June 2012


 TEMA AMALAN MEMBACA
(4  UNSUR)

Soalan :
Membaca ialah amalan yang mulia. Amalan ini sepatutnya bermula dari rumah kerana tanggungjawab memupuk minat membaca terletak di bahu ibu bapa.Berikan komen anda.

 Pendahuluan.
-Membaca jambatan ilmu.
-Faedah membaca : menambahkan ilmu pengetahuan dan membuatkan seseorang tidak ketinggalan zaman, tidak menjadi “katak bawah tempurung”.
-Ibu bapa berperanan memupuk minat membaca kerana anak-anak lebih banyak menghabiskan masa di rumah, ibu bapa merupakan orang yang paling rapat dengan anak-anak.
-Namun ada sesetengah ibu bapa yang tidak menjalankan tanggungjawab mereka. Hal ini menjadi kekangan untuk membentuk perasaan suka membaca dalam diri anak-anak.

Isi Pertama
AT : Ibu bapa wajar menyediakan persekitaran yang kondusif untuk anak-anak.
AH  Persekitaran membaca yang kondusif dapat menarik minat anak-anak untuk membaca.
-Anak-anak lebih mudah mendapatkan bahan bacaan dengan hanya mencarinya di tempat yang telah disediakan.
-Anak-anak dapat menghabiskan masa senggang di tempat yang disediakan sekaligus mendorong mereka untuk membaca.
AC : -Ibu bapa hendaklah menyediakan perpustakaan mini yang lengkap dengan banyak bahan bacaan yang menarik dan berbentuk ilmiah berbanding picisan.
AP : Jelaslah ibu bapa bertanggungjawab menyediakan persekitaran membaca yang kondusif sebagai usaha memupuk minat membaca dalam diri anak-anak.
UM : Seperti katak bawah tempurung.

Isi Kedua
AT : Ibu bapa hendaklah menerapkan perasaan membaca dalam diri anak-anak sejak mereka kecil lagi.
AH :-Kanak-kanak lebih mudah dibentuk berbanding remaja.
-Jika amalan membaca dipraktikkan dalam rutin harian anak-anak sejak kecil, amalan tersebut akan menjadi kebiasaan bagi mereka. Perasaan suka membaca juga akan terbentuk secara tidak langsung.
AC : Ibu bapa hendaklah membiasakan anak-anak menggunakan waktu senggang mereka sejak kecil. Waktu khas untuk membaca hendaklah ditetapkan seperti waktu hujung minggu.
AP : Ternyata ibu bapa bertanggungjawab menerapkan perasaan suka membaca sejak anak-anak kecil lagi.
UM :-Melentur buluh biarlah dari rebungnya.
-Alah bisa tegal jadi biasa.

Isi Ketiga
AT : Ibu bapa sendiri haruslah menjadi contoh kepada anak-anak.
AH :-Segala tindakan ibu bapa sentiasa diperhatikan dan menjadi ikutan anak-anak.
-Ibu bapa haruslah menjadi role model dan menjadikan amalan membaca sebagai salah satu aktiviti dalam rutin harian mereka agar anak-anak mengikut jejak langkah mereka.
AC : Ibu bapa turut serta membudayakan amalan membaca terutamanya jika ada waktu lapang semasa bersama anak-anak.
AP : Oleh hal yang demikian, ibu bapa sendiri haruslah memupuk minat membaca anak-anak dari semasa ke semasa.
UM :-Bagaimana acuan, begitulah kuihnya.
-Kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi.

Isi Keempat.
AT :-Menghadiri atau mengunjungi pameran dan jualan buku.
AH :-Masa lapang diisi dengan perkara berfaedah
       -Eratkan juga hubungan silaturrahim
AC :-Dapat menambahkan koleksi bahan bacaan di rumah
      -Dalam masa yang sama dapat tambahkan pengetahuan
AP :-Ibu bapa harus rajin membawa anak mereka menyertai ekspo dan pameran jualan yang diadakan.

Isi Kelima
AT-membeli buku-buku untuk dibaca oleh anak-anak.
AH-1.setiap bulan ibu bapa hendaklah membeli buku untuk menambahkan ilmu anak-anak dan mengikuti perkembangan semasa.
2.banyakkan bahan-bahan ilmiah yang boleh diperoleh daripada kedai-kedai buku yang berhampiran.
AC-majalah dewan masyarakat, dewan siswa dan sebagainya.
AP-ibu bapa hendaklah membeli bahan bacaan setiap bulan untuk anak-anak mereka bagi memupuk minat membaca dalam kalangan anak-anak.

Penutup:
- Ibu bapa sememangnya memainkan peranan yang penting dalam menerapkan sikap suka membaca dalam diri anak-anak memandangkan anak-anak inilah yang bakal menerajui tampuk pimpinan negara ini kelak.
-Mereka seharusnya dilengkapkan dengan ilmu yang akan menjadi senjata paling berharga untuk diaplikasikan dalam kehidupan pada zaman globalisasi yang sangat mencabar ini.
-Sebagai ibu bapa, anda bertanggungjawab mendidik anak-anak untuk minat membaca. “Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian”. Usaha yang berterusan untuk membentuk anak-anak suka membaca perlu dibuat agar faedah membaca dapat diperoleh.

  




No comments:

Post a Comment